Wij houden u graag op de hoogte
Leventa voorziet u graag van nieuws, feiten en relevante tips over pensioen en financiële fitheid. Wilt u ergens meer over weten? Neem gerust contact met ons op, we helpen u graag!
Hieronder treft u feiten en nieuwsberichten aan over pensioen en financiële problemen
Leventa voorziet u graag van nieuws, feiten en relevante tips over pensioen en financiële fitheid. Wilt u ergens meer over weten? Neem gerust contact met ons op, we helpen u graag!
Financiële problemen komen steeds vaker voor. Gemiddeld heeft 1 op de 6 mensen in Nederland financiële problemen of financiële zorgen. Slecht slapen, piekeren, concentratiestoornissen en ziekmeldingen zijn vaak het gevolg. Dit leidt tot een aanzienlijk productiviteitsverlies. Werkgevers betalen hiervan (ongemerkt) de tol.
Leventa helpt financiële zorgen te voorkomen en de productiviteit van uw medewerkers te verhogen. Hieronder treft u enkele feiten over de gevolgen van financiële problemen op de werkvloer.
In Nederland hebben 2,3 miljoen huishoudens minimaal 1 betalingsachterstand.
Problematische betalingsachterstanden komen vaak voor. Ruim 777.000 mensen hebben te maken met problematische betaalachterstanden.
1 op 3 huwelijken gaat mis. Financiële problemen zijn vaak hoger bij hoogopgeleiden, want deze verdienen meer en hebben vaak meer verplichtingen zoals een huis en hypotheek.
Uit onderzoek is gebleken dat het productiviteitsverlies naar aanleiding van financiële problemen minimaal 20% is. Sommige werkgevers schatten het verlies zelfs hoger in.
Mensen met financiële problemen zijn fysiek aanwezig maar minder productief. De onzichtbare kosten voor werkgevers zijn schokkend hoog. Deze zijn vergelijkbaar met het totale (zichtbare) ziekteverzuim. Zie rekenvoorbeeld.
1 op de 6 mensen heeft financiële problemen/zorgen. Dat is gemiddeld bijna 17%. Met een verlies van 20% aan productiviteit kost het verborgen verzuim door financiële problemen op de werkvloer een werkgever gemiddeld zeker 3,4% per jaar!
In de praktijk blijken mensen vaak financieel niet fit (genoeg) te zijn. Belangrijke oorzaken hiervoor zijn o.a. het ontbreken van kennis over wetgeving, het missen van vaardigheden om financiën goed te structureren, de complexiteit van financiële producten, de ontoegankelijkheid bij financiële instellingen en (bewust of onbewust) ontkenningsgedrag.
Hieronder treft u een overzicht wat financiële fitheid inhoudt:
Als je weet wat je netto maandinkomen is bij ingrijpende levensgebeurtenissen zoals overlijden, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, pensionering en scheiding.
Als de uitgaven en inkomsten nu en in de toekomst in balans zijn en je weet hoe je hier grip op houdt.
Als je weet hoe financiële producten werken en deze ook passend zijn bij je persoonlijke situatie.
Als je basiskennis hebt van sociale verzekeringen zoals de Algemene Ouderdomswet (AOW) en Algemene Nabestaandenwet (ANW) en werknemersverzekeringen zoals de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA, voorheen WAO) en Werkloosheidswet (WW).
Als je weet waar je antwoorden op financiële vragen kan vinden.
Het pensioenbewustzijn van werkend Nederland is laag. 72% van werkend Nederland heeft geen idee van zijn/haar pensioenvooruitzicht. Pensioen wordt door veel werknemers ondergewaardeerd. Door een laag pensioenbewustzijn zien werknemers onvoldoende welke investeringen u doet als werkgever en loopt u als werkgever ongemerkt meer risico. De overheid wil dat werknemers beter begrijpen wat hun pensioensituatie is. Daarom is sinds 1 juli 2015 de Wet Pensioencommunicatie van kracht met nieuwe regels voor pensioencommunicatie. De Wet Pensioencommunicatie zorgt (indirect) voor meer verantwoordelijkheid en een actievere houding van werkgevers rondom pensioencommunicatie.
Voor het inschatten van de risico’s voor werkgevers bij de uitvoering van pensioen zijn twee wetsartikelen van belang. Artikel 21 van de Pensioenwet en Artikel 7:611 van het burgerlijk Wetboek.
De werkgever draagt er zorg voor dat de werknemer waarmee hij een pensioenovereenkomst heeft gesloten en die pensioenaanspraken verwerft, binnen drie maanden na de start van de verwerving door de pensioenuitvoerder wordt geïnformeerd over de kenmerken van de pensioenregeling en over persoonlijke omstandigheden die een actie van de werknemer kunnen vergen.
De werknemer wordt daarbij tevens gewezen op de website van de pensioenuitvoerder en op de mogelijkheid het pensioenregister te raadplegen.
“De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen”.
Goed werkgeverschap is een ruim en vaag begrip. In artikel 7:611 schuilt het gevaar van risicoverantwoordelijkheid voor werkgevers. Rechters kiezen in de praktijk vaak de kant van de zwakste partij (werknemer).
Het claimrisico voor werkgevers ligt vooral bij ongehuwd samenwonenden. In de meeste pensioenregelingen is voor ongehuwd samenwonende werknemers actie nodig om de partner aan te melden voor het partnerpensioen. Vaak is hiervoor een samenlevingscontract vereist.
In de praktijk blijkt dat veel samenwonenden niet goed op de hoogte zijn van de te nemen actie(s) rondom pensioen. Aangezien de werknemer de ‘zwakke partij’ is en de werkgever een steeds verdergaande communicatieplicht heeft, wordt het claimrisico groter, zie ook artikel 7:611 BW.
Een belangrijke reden voor ons om de dienstverlening aan te bieden is de verplichting die de overheid werkgevers oplegt om werknemers te informeren, onder andere op het gebied van pensioenen. Ook het besef dat werknemers die niet financieel fit zijn uiteindelijk ziek kunnen worden, wat een veelvoud zou kosten, was voor ons een goede reden.
Lees verderDoor het invullen van de Verzuimkostenmeter krijgt u kosteloos een duidelijke indicatie van de verborgen kosten door financiële problemen binnen uw organisatie.
Lees verderUit gedragswetenschappelijk onderzoek en analyses door de AFM van huidige initiatieven, blijkt dat mensen eerder in actie komen door een persoonlijke aanpak in combinatie met periodieke digitale ondersteuning.
Lees verder